Egzamin ósmoklasisty – informacje

14 maja 2024 r. – język polski (godz. 9:00) – czas trwania 120 minut
15 maja 2024 r. – matematyka (godz. 9:00) – czas trwania 100 minut
16 maja 2024 r. – język angielski (godz. 9:00) – czas trwania 90 minut

Informacje ogólne o egzaminie w 2024 r.

  • Egzamin jest obowiązkowy, co oznacza, że każdy uczeń klasy 8 musi do niego przystąpić, aby ukończyć szkołę.
  • Egzamin ma formę pisemną.
  • Egzamin składa się z trzech przedmiotów: języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego.
  • Egzamin jest przeprowadzany przez trzy kolejne dni – od 14 do 16 maja 2024 r.:
  • Termin dodatkowy egzaminu (w czerwcu) przewidziany jest dla ucznia,
    który nie przystąpił do egzaminu w terminie głównym z przyczyn
    losowych lub zdrowotnych.
  • Egzamin sprawdza wiadomości i umiejętności określone w wymaganiach egzaminacyjnych (czyli w dokumencie zawierającym
    wybrane zapisy z obowiązującej podstawy programowej) w odniesieniu do przedmiotów egzaminacyjnych nauczanych w klasach
    1–8 szkoły podstawowej. Dokument zawierający wymagania
    egzaminacyjne można znaleźć na stronie Centralnej Komisji
    Egzaminacyjnej (CKE).
  • Wyniki egzaminu będą brane pod uwagę podczas rekrutacji
    do szkół średnich, jeśli liczba kandydatów będzie większa
    niż liczba miejsc w danej placówce.
  • Laureaci i finaliści olimpiad lub konkursów o zasięgu
    wojewódzkim lub ponadwojewódzkim, z zakresu jednego z przedmiotów objętych egzaminem ósmoklasisty,
    są zwolnieni z egzaminu z tego przedmiotu – uzyskają z niego maksymalny wynik. Będą mieli również
    pierwszeństwo w rekrutacji do szkół ponadpodstawowych. Takie
    pierwszeństwo uzyskują także laureaci konkursów z przedmiotów nieobjętych egzaminem.

Informacje o egzaminie z języka polskiego

egzamin z języka polskiego

  • Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego składa się z instrukcji dla ucznia, dwóch części z zadaniami oraz karty odpowiedzi. Łączna liczba zadań wynosi około 20. Znajdują się wśród nich zarówno
    zadania zamknięte, jak i otwarte. Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia za rozwiązanie
    zadań wynosi 45. W pierwszej części arkusza można zdobyć 25 punktów (w tym około 50 proc. za
    zadania otwarte). W drugiej części arkusza można uzyskać 20 punktów.

    Część 1.
    Zestawy zadań zamkniętych i otwartych do dwóch tekstów: literackiego (epickiego / dramatycznego /lirycznego) i nieliterackiego (popularnonaukowego / publicystycznego). W zadaniach mogą się pojawić krótkie fragmenty innych utworów literackich i nieliterackich, teksty ikoniczne (np. obraz, plakat), przysłowia, powiedzenia.

    Część 2.
    Wypracowanie (nie krótsze niż 200 słów) w jednej z dwóch form do wyboru:
    1) o charakterze twórczym – opowiadanie,
    2) o charakterze argumentacyjnym – rozprawka.

W obu częściach arkusza – w rozwiązywanych zadaniach i w wypracowaniu – trzeba się wykazać szczegółową znajomością treści i problematyki lektur obowiązkowych dla klas 7 i 8 ujętych w wymaganiach egzaminacyjnych. Uczeń będzie mógł także odwołać się do lektur z podstawy programowej dla klas 7–8, pominiętych w wymaganiach.

Lektury ujęte w wymaganiach egzaminacyjnych:

Charles Dickens, Opowieść wigilijna
Aleksander Fredro, Zemsta
Jan Kochanowski, wybór fraszek, treny VII, VIII
Aleksander Kamiński, Kamienie na szaniec
Adam Mickiewicz, Reduta Ordona, Śmierć Pułkownika, Świtezianka,
II część Dziadów, Pan Tadeusz
Antoine de Saint-Exupéry, Mały Książę
Henryk Sienkiewicz, Quo vadis, Latarnik
Juliusz Słowacki, Balladyna
Lektury wskazane w podstawie programowej
dla klas 7–8, ale nieujęte w wymaganiach egzaminacyjnych:
Jan Kochanowski, wybrane pieśni, treny I i V
Adam Mickiewicz, wybrany utwór z cyklu Sonety krymskie
Ignacy Krasicki, Żona modna
Sławomir Mrożek, Artysta
Stefan Żeromski, Syzyfowe prace
Melchior Wańkowicz, Tędy i owędy (wybrany reportaż)

Informacje o egzaminie z matematyki

egzamin z matematyki

Na egzaminie z matematyki ważne będzie zaprezentowanie znacznej samodzielności w posługiwaniu się ogólnymi umiejętnościami matematycznymi. Uczniowie zmierzą się z rozwiązywaniem
zadań dotyczących wykorzystania matematyki na co dzień – zarówno stosowania wzorów i reguł,
jak i logicznego myślenia oraz uporządkowanego działania.

  • Arkusz egzaminacyjny z matematyki będzie zawierał od 18 do 20 zadań, za których rozwiązanie
    można łącznie zdobyć 25 punktów. W arkuszu znajduje się 15 zadań zamkniętych, za które można
    zdobyć 15 punktów, oraz 3–5 zadań otwartych, za których rozwiązanie można zdobyć w sumie
    10 punktów.
  • Przykładowe typy zadań zamkniętych to: wyboru wielokrotnego, prawda – fałsz, na dobieranie.
    Przykładowe typy zadań otwartych to: obliczeniowe, na uzasadnianie, tworzenie strategii.
  • Dobrym źródłem informacji o zadaniach dostosowanych do wymagań egzaminacyjnych w 2024 r.
    jest analiza arkuszy CKE opracowanych zgodnie z aneksem do Informatora:
    – arkusza próbnego egzaminu ósmoklasisty z marca 2021 r.
    – arkusze egzaminacyjne z 26 maja 2021 r., 25 maja 2022 r. i 24 maja 2023 r.
    Wszystkie te materiały można pobrać ze strony CKE. Należy jednak pamiętać, że zadania zaprezentowane dotychczas przez CKE nie wyczerpują wszystkich typów zadań, które mogą wystąpić w arkuszu egzaminacyjnym.

Informacje o egzaminie z języka angielskiego

egzamin z języka angielskiego

  • Poziom egzaminu został obniżony do A2 (średni poziom biegłości językowej według Europejskiego
    Systemu Opisu Kształcenia Językowego).
  • Arkusz egzaminacyjny będzie zawierał 14 zadań, za które będzie można zdobyć maksymalnie
    55 punktów (21 punktów za zadania otwarte i 34 punkty za zadania zamknięte).
  • Sprawdzane umiejętności: egzamin będzie sprawdzał przede wszystkim umiejętność wykorzystania
    języka w życiu codziennym, dlatego na egzaminie pojawią się zadania wymagające przetwarzania
    informacji w języku angielskim, czyli np. wymagające tłumaczenia, streszczenia, parafrazy.
  • Arkusz egzaminacyjny będzie się składał z pięciu części.

    Część 1.
    Zadania sprawdzające umiejętność rozumienia ze słuchu. Będą im towarzyszyć nagrania,
    których uczeń wysłucha dwukrotnie.

    Część 2.
    Zadania sprawdzające znajomość funkcji językowych, czyli umiejętność komunikacji – uczniowie
    będą musieli np. o coś poprosić, zapytać czy udzielić informacji.

    Część 3.
    Zadania sprawdzające rozumienie tekstów pisanych, czyli umiejętność czytania ze zrozumieniem.

    Część 4.
    Część poświęcona środkom językowym, czyli zadania badające znajomość gramatyki.

    Część 5.
    Jedno zadanie wymagające napisania własnego tekstu. Może to być e-mail, wpis na blogu,
    lub wiadomość (tylko jedna z tych form, bez możliwości wyboru).

Przedłużenie czasu trwania egzaminu dotyczy uczniów:

– z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera
– ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, w tym z dysleksją, dysgrafią, dysortografią, dyskalkulią
– niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim
– z innym zapisem w opinii pp-p.

•język polski  – do 180 minut

•matematyka – do 150 minut

•język angielski – do 135 minut

Więcej informacji na temat egzaminu – https://cke.gov.pl/ oraz http://www.oke.krakow.pl/inf/

Źródło: nowa era